Traditio Traditio
Forum voor de Katholieke Traditie

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Voor de overledenen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Traditio -> Kapel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 02-11-2010 18:40:47    Onderwerp: Voor de overledenen Reageren met citaat

Allerzielen.

Ontstaan
In het jaar 998 schreef de H. Odilo, abt van Cluny, voor dat de 2e november gewijd zou zijn aan de gedachtenis van de overledenen. Dit treffend kloostergebruik vond steeds meer ingang en in de loop van de 14e eeuw werd het opgenomen in de liturgie van de Romeinse Kerk. Op 10 augustus 1915 gaf paus Benedictus XV toestemming aan alle priesters om op deze dag driemaal het eucharistisch offer op te dragen. Uit: Dagmissaal met Vespers.

Gebed uit de eerste Mis
Fidelium, Deus, omnium Conditor et Redemptor: animabus famulorum famularumque tuarum remissionem cunctorum tribue peccatorum; ut indulgentiam, quam semper optaverunt, piis suplicationibus consequantur: Qui vivis et regnas cum Deo Patre in unitate Spiritus Sancti, Deus, per omnia saecula saeculorum. Amen.

Vertaling: God, Schepper en Verlosser van alle gelovigen: schenk vergiffenis van alle zonden aan de zielen van uw dienaren en dienaressen; opdat zij door onze vrome smeekbeden de kwijtschelding mogen bekomen, die zij altijd hebben verlangd: Die leeft en heerst met God de Vader in de eenheid van de Heilige Geest, God, door alle eeuwen der eeuwen. Amen.

Evangelie uit de eerste Mis
Vervolg van het H. Evangelie volgens Johannes (5, 25-29)
In die tijd sprak Jezus tot de scharen der Joden: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: het uur komt en zover is het thans, dat de doden de stem van God zullen horen; en die er naar luisteren, zullen herleven. Want zoals de Vader in zichzelf het leven heeft, zo gaf Hij ook aan de Zoon in zichzelf het leven te hebben. Ook gaf Hij Hem de macht om als rechter op te treden, omdat Hij de Mensenzoon is. Verwondert u daarover niet; want het uur komt, dat allen, die in het graf zijn, de stem van de Zoon Gods zullen horen; en zij, die het goede gedaan hebben, zullen te voorschijn treden, om op te staan ten leven; maar zij, die het kwade hebben bedreven, zullen verrijzen, om veroordeeld te worden.

Evangelie uit de tweede Mis
Vervolg van het H. Evangelie volgens Johannes (6, 37-40)
In die tijd sprak Jezus tot de scharen der Joden: Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik niet afwijzen. Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet om mijn eigen wil te doen, maar de wil van Hem, die Mij gezonden heeft. Dit nu is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft van de Vader: dat Ik niets verloren laat gaan van alles, wat Hij Mij gegeven heeft, maar het doe verrijzen op de jongste dag. Zo toch is de wil van mijn Vader, die Mij gezonden heeft: dat ieder, die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven bezit; en Ik zal hem doen verrijzen op de jongste dag.

Evangelie uit de derde Mis
Vervolg van het H. Evangelie volgens Johannes (6, 51-55)
In die tijd sprak Jezus tot de scharen der Joden: Ik ben het levend brood, Ik, die uit de hemel ben neergedaald. Wanneer iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid; en het brood, dat Ik zal geven, is mijn Vlees voor het leven der wereld. Toen begonnen de Joden onder elkaar te twisten, en zeiden: Hoe kan Hij ons zijn Vlees te eten geven? Maar Jezus zeide hun: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als gij het Vlees van de Mensenzoon niet eet en zijn Bloed niet drinkt, zult gij niet het leven in u hebben. Wie mijn Vlees eet en mijn Bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en Ik zal hem doen verrijzen op de jongste dag.

IV Esdr. 2, 34. 35. Heer, geef hun de eeuwige rust en het eeuwige licht verlichte hen. Ps. 64, 2-3. U, o God, komt een loflied toe op Sion; voor U worde een gelofte volbracht in Jerusalem; tot U, die de gebeden verhoort, komt al wat leeft.
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Traditio -> Kapel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: