Traditio Traditio
Forum voor de Katholieke Traditie

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Tridentijnse H. Mis
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Traditio -> Algemene vragen en discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 31-08-2010 11:29:36    Onderwerp: Tridentijnse H. Mis Reageren met citaat

In de vakantie heb ik voor de eerste maal een Tridentijnse Mis kunnen bijwonen. Het was een schitterende ervaring. De stiltes, het Latijn, de gelovigen en de priester die zich allen naar het altaar keren, naar het kruis, naar het tabernakel, de gebeden aan de voet van het altaar, het gebruik van de manipel, de subtiele gebaren en de vele kruistekens, de Communie die slechts op eerbiedige wijze ontvangen wordt, het laatste Evangelie, de gebeden na de Mis en geen pratende menigte die direct de kerk probeert te verlaten na de Mis, in één woord: schitterend. En dan te bedenken dat het "slechts" een Missa Lecta was. Bedenk eens hoeveel mooier het nog zou zijn als het een Missa Cantata of een Missa Solemnis was geweest! Alles is zoveel meer op God gericht en de mens wordt in deze Mis opgeheven tot voor de Troon van God. Hoeveel anders is dat dan in de Novus Ordo in de volkstaal, waar het alleen maar gaat over de mensen! Pray Er hangt een veel devotere sfeer in de kerk waar de Tridentijnse Mis wordt opgedragen, de mensen daar zijn zich bewust van Gods grote majesteit in het Sacrament. Men nam werkelijk actief deel aan het Misoffer, door de teksten te overwegen en actief mee te volgen, door op te letten op wat er aan het altaar gebeurt, door zijn ziel tot God te verheffen.

Wat zijn jullie ervaringen met de Tridentijnse Mis?
Tom
Administrator

BerichtGeplaatst: 31-08-2010 13:42:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb deze vakantie ook mijn eerste Tridentijnse Mis kunnen bijwonen. Een Stille Mis in de Kapel van het Allerheiligste Sacrament in Antwerpen.

Aangezien ik ervoor al frisdrank gedronken had, ben ik niet ter communie geweest. In een Novus Ordokerk zou men je vies bekijken, maar bij FSSPX is het normaal.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 31-08-2010 18:34:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Gefeliciteerd met je eerst bijgewoonde Tridentijnse Mis.

Ik heb de H. Mis bijgewoond in de kapel van de H. Karel Houben te Munstergeleen. De Mis werd door de plaatselijke pastoor opgedragen. Ik weet zeker dat de Mis bij de FSSPX ook zeer mooi geweest moet zijn. De priesters van de FSSPX richten heel hun leven op de Mis. Wat zou het toch mooi zijn als de Tridentijnse Mis voor iedereen, overal, binnen handbereik was en je er dagelijks heen kon gaan! Pray Deze Mis is een ervaring die ik nooit meer zal vergeten en ik hoop dat ik er snel weer een kan bijwonen.
Tom
Administrator

BerichtGeplaatst: 31-08-2010 18:51:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb een artikel gevonden over Munstergeleen, in een artikel over het Summorum Pontificum.
Citaat:
Katholiek Nederland 18 september 2007
Pastoor Harrie Broers uit het Limburgse Munstergeleen moet een beetje lachen als hij hoort dat zijn parochie vooralsnog de enige is die van de nieuwe mogelijkheid gebruik maakt. Op verzoek van een aantal parochianen draagt hij voorlopig iedere vrijdag de Mis op volgens het ‘oude’ missaal van 1962.
Succesvol
Pastoor Broers: “Ik heb het er afgelopen vrijdag gewoon maar eens op gewaagd. Ik dacht laat ons eerst maar eens vijftien man bij elkaar krijgen.” Het experiment was echter onverwacht succesvol. “Normaal heb ik op vrijdag maximaal drie parochianen. Nu had ik er veertig”, zegt de 47-jarige priester.

Het is prachtig om van jou dan te horen dat het nu, 3 jaar later, nog steeds gecelebreerd wordt.
Terug naar boven
Requiem

BerichtGeplaatst: 31-08-2010 21:51:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn eerste H. Mis in de oorspronkelijke ritus was in 2008, in de Brusselse Miniemenkerk bij FSSP. Het was op een zaterdag, de gezongen Mis van H. Kruisverheffing. Had me, zo dacht ik, goed voorbereid maar toch was ik de kluts kwijt tijdens de H. Mis. Het was heel anders dan ik kon vermoeden, had immers alleen de Novus Ordo-ontsporingen meegemaakt. Aanvankelijk was ik wat teleurgesteld omdat ik niet goed kon volgen maar ik had best eerst begonnen met een Stille Mis, in een Gezongen Mis worden de rubrieken niet door de gelovigen meegebeden. Desondanks had ik ergens wel de mentale klik gemaakt en had ik door dat de NOM een protestants afkooksel was. Na een paar keren een Stille Mis te hebben bijgewoond verstond ik de opbouw en kon ik alles volgen. Maar nog altijd leer ik dingen bij. De Hoogmis op zondag in de echte, Latijnse ritus blijft echt altijd een belevenis en de mooiste herinneringen van het jaar zijn altijd de grote feestdagen en hun prachtige Missen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 01-09-2010 10:31:15    Onderwerp: Hoogmis Reageren met citaat

Een gezongen Hoogmis - met wierook uiteraard - lijkt me inderdaad ook erg mooi, men is dan inderdaad wel genoodzaakt meer op de gebaren en houdingen van de priester te letten om te weten op welke plek men moet zijn in het missaal. De Tridentijnse Mis komt veel echter over, ze voelt niet gemaakt aan zoals bij de NOM.
Tom
Administrator

BerichtGeplaatst: 01-09-2010 14:31:40    Onderwerp: Reageren met citaat

De NOM is dan ook een compro-mis.

Zie hiervoor dit stukje tekst van wikipedia:
Citaat:
Vanwege de oecumenische gedachte werden ook zes protestantse theologen in de pauselijke commissie aangesteld, waaronder dominee Max Thurian. Zij hadden het recht adviezen en wijzigingen in te dienen. Doel was om te komen tot een ritus voor de Eucharistie die niet langer aanstootgevend zou zijn voor de aanhangers van de Reformatie. Thurian drukte na totstandkoming van de nieuwe liturgie zijn overtuiging uit, dat "elke protestantse kerk deze nieuwe liturgie gezamenlijk met de Katholieke Kerk voor het Avondmaal moet kunnen gebruiken". De oude katholieke liturgie, de zogenaamde Tridentijnse ritus, was door de protestanten altijd afgewezen en aangevallen, omdat deze ritus de Misoffer-theologie benadrukt.
Terug naar boven
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 01-09-2010 16:05:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Als de protestanten werkelijk eenheid willen dan moeten ze in de schoot van de Moederkerk terugkeren en de Tridentijnse Mis aanvaarden. Een nieuwe liturgie is geenszins nodig geweest. De Misritus die meer dan 1000 jaar lang goed is geweest kan niet opeens slecht zijn en uit de tijd want ze is van alle tijden. De NOM is gemaakt en daarom een product van die tijd (ook al waren er reeds toen velen die zich niet konden vinden in de vernieuwingen).
Requiem

BerichtGeplaatst: 01-09-2010 16:12:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Er was helemaal geen nood noch vraag van de gelovigen om een nieuwe ritus. Zoiets is zou al absurd genoeg geweest zijn: knoeien met de Sakramenten (en dat heeft men ook gedaan, alle 7 Sakramenten werden "gemoderniseerd") en dan zeker nog het Allerheiligste Sakrament. Er trad eigenlijk niet alleen modernisering maar ook verkettering op. De protestantse invloeden hebben van de H. Mis een volkomen seculiere bedoening gemaakt met hier en daar wat vertaalde elementen (Kyrie, Gloria) uit de echte Ritus om de schijn hoog te houden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 01-09-2010 16:24:17    Onderwerp: Reageren met citaat

In de gezongen Tridentijnse Mis bidt de priester de gebeden terwijl het koor zingt, in de NOM zingt alleen het koor waardoor het geheel zeer sterk op een theateruitvoering lijkt (zeker als het koor de trappen naar het hoogaltaar als podium gebruikt) Crying or Very sad . Bovendien is het in de NOM heel gemakkelijk om woorden te veranderen (almachtige God wordt bijvoorbeeld vervangen door barmhartige God) en om dingen toe te voegen/weg te laten. Ook heb ik al meerdere keren meegemaakt dat men in plaats van het Gloria een ander "loflied" zingt. De tussenpsalm wordt telkens vervangen door een flauw liedje (de steppe zal bloeien bijvoorbeeld). Is het nu werkelijk zo moeilijk om echt katholiek de Mis op te dragen? Als gelovige wordt het je niet gemakkelijk gemaakt. Het lijkt alleen nog maar te gaan om wat de mensen buiten de Kerk van je denken in plaats van de mensen in de Kerk.
Tom
Administrator

BerichtGeplaatst: 01-09-2010 17:02:51    Onderwerp: Reageren met citaat

De NOM kan beter gecelebreerd worden dan ze meestal wordt gecelebreerd.

Deze NOM Ad Orientem is een een voorbeeld.

Het blijft een overbodige Mis, maar ze wordt zo toch al een stuk draaglijker.
Terug naar boven
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 01-09-2010 17:09:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad, de NOM ad orientem en in het Latijn, met waardige paramenten en in een kerk die eruitziet zoals een kerk eruit hoort te zien, is veel aanvaardbaarder.
Tom
Administrator

BerichtGeplaatst: 01-09-2010 17:41:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ook een positieve evolutie bij de NOM is de Benedictijnse (volks)altaarschikking die in iets conservatievere parochies wordt gebruikt.

Ook de Paus maakt hier gebruik van. Deze Pauselijke NOM in een tent laat de altaarschikking zien.

Het zijn dus zes kaarsen met in het midden een crucifix. De priester kijkt dan naar de crucifix in plaats van het volk.
Terug naar boven
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 01-09-2010 17:58:14    Onderwerp: Reageren met citaat

De op de foto getoonde Benedictijnse altaaropstelling kan men ook dagelijks zien bij de Mis op EWTN, waar men ook delen van de Mis in het latijn doet en de Communie slechts op de tong wordt gegeven.

Op de site van de New Liturgical Movement kan men dagelijks voorbeelden zien van hoe de NOM wél gecelebreerd dient te worden en ook hoe de Tridentijnse Mis een zegen is voor de gelovigen.
Tom
Administrator

BerichtGeplaatst: 01-09-2010 18:06:04    Onderwerp: Reageren met citaat

In het zelfde artikel waaruit ik de foto van de Pauselijke NOM haalde, werd ook verteld over een abdij die de Benedictijnse Altaarschikking ooit gebruikte, maar nu gewoon het hoogaltaar gebruikt.

De titel van het artikel vat het mooi samen: The Logical End toward which the Altar Arrangement of Benedict XVI Tends

Het artikel is hier te lezen.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Traditio -> Algemene vragen en discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: