Traditio Traditio
Forum voor de Katholieke Traditie

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

De drempel van de biechtstoel

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Traditio -> Algemene vragen en discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Requiem

BerichtGeplaatst: 05-09-2010 13:44:26    Onderwerp: De drempel van de biechtstoel Reageren met citaat

Vermits we met z'n allen hier niet met het geloof werden opgevoed, vroeg ik me af hoe we het Sakrament van de Biecht hebben leren kennen? Destijds, toen ik nog vastzet in de N.O.-kerk, kwam dit feitelijk nooit ter sprake en ik communiceerde regelmatig (dagelijks) zonder ooit van biecht te horen of de noodzakelijkheid ervan in te zien.

Toen ik dan het onverminkte Katholicisme terug vond dan zag ik de noodzaak van veelvuldige biecht natuurlijk snel in. Alleen kwam dit bij mij, die nooit zoiets gewoon was, als erg vernederend en ongemakkelijk over. Had nog iemand dit probleem? Mijn eerste biecht zal ik dus niet licht vergeten, dat was op een Goede Vrijdag - erg passend om iets te doen wat je zelf afgrijselijk vind maar het tóch om te voldoen aan de H. Geboden - en het lood zonk me echt in de schoenen. Ik ben echt met de grootst mogelijke tegenzin naar de biechtstoel gegaan. Vreemd genoeg waren al die weerzin en afkeer snel weg eens de biechtvader het luikje wegschoof. Elke keer men een goede biecht sprak, met het volle berouw en de penitentie volbracht, heeft men eigenlijk weer zuivere "Eerste Communie-ziel".
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 05-09-2010 13:50:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb het Ware Geloof slechts via internet leren kennen; in de parochies hoort men nooit over de biecht prediken (over welk sacrament trouwens wel?). Bovendien zijn er in onze parochie en de omringende parochies geen vaste biechturen waardoor je gedwongen bent een afspraak te maken of een grotere afstand af te leggen, waardoor bij het laatste wel de anonimiteit gewaarborgd is.
Requiem

BerichtGeplaatst: 05-09-2010 16:28:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Pax Tecum schreef:
Ik heb het Ware Geloof slechts via internet leren kennen; in de parochies hoort men nooit over de biecht prediken (over welk sacrament trouwens wel?). Bovendien zijn er in onze parochie en de omringende parochies geen vaste biechturen waardoor je gedwongen bent een afspraak te maken of een grotere afstand af te leggen, waardoor bij het laatste wel de anonimiteit gewaarborgd is.

Had jij dan geen afkeer van het biechten op zich of voelde je dit niet als in zekere zin vernederend aan? In mijn eigen geval moest ik toch een drempel overwinnen. Alle voeling met het sacrale of het goddelijke worden immers kunstmatig onderdrukt door de N.O.-religie. Maar ik geloof dat men altijd met een tegenzin de biechtstoel moet ingaan want de verhouding is daar die van crimineel (biechteling) versus opperrechter (God). Men moet een bewustzijn van de zonde hebben en ook een oprecht berouw erover.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Tom
Administrator

BerichtGeplaatst: 05-09-2010 17:19:32    Onderwerp: Reageren met citaat

De biecht, het vergeten sacrament. In de plaats ervan heb je die boetevieringen in de nationale basiliek. Confused
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 06-09-2010 10:44:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Van oudere mensen hoor je enkel negatieve dingen over het biechten, dat biechten niet meer van deze tijd zou zijn. Ik denk dat iedereen zich voor de biecht voelt als Adam en Eva na de zondeval, toen ze zich met bladeren bedekten en zich voor God verborgen hielden omdat ze zich schaamden. Maar na de biecht voel je je zo opgelucht! Vooral de eerste biecht was moeilijk, omdat je dan niet weet hoe het allemaal zal verlopen en je de eerste biecht te lang uitstelt. Uiteindelijk een datum prikken en daarna regelmatig gaan biechten is het enige dat helpt.

Zo'n boeteviering heb ik ook eens bijgewoond in de parochiekerk. Iedereen mocht naar voren komen, zich de handen op laten leggen door de pastoor en een kruisteken maken met wijwater "als teken van de vergeving." Ik denk dat er geen zonden door zijn vergeven. Ik had gehoopt na afloop bij de eigen pastoor te kunnen biechten maar die was direct na de boeteviering weggegaan, waardoor ik alsnog naar een andere parochie moest om de biecht te spreken.
Tom
Administrator

BerichtGeplaatst: 07-09-2010 21:05:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Zo'n boeteviering heb ik ook eens bijgewoond in de parochiekerk. Iedereen mocht naar voren komen, zich de handen op laten leggen door de pastoor en een kruisteken maken met wijwater "als teken van de vergeving." Ik denk dat er geen zonden door zijn vergeven. Ik had gehoopt na afloop bij de eigen pastoor te kunnen biechten maar die was direct na de boeteviering weggegaan, waardoor ik alsnog naar een andere parochie moest om de biecht te spreken.

Ik heb gehoord dat er in de vroege kerk de openbare biecht bestond, maar dit heeft geenenkele biecht.
Terug naar boven
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 08-09-2010 17:55:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Tegenwoordig lijkt iedereen (in ieder geval de Modernisten) te denken dat alles goed is, als we het maar gezellig hebben. Nu dan, het geloof is niet alleen maar gezellig, het is ook bittere ernst. Jezus stierf aan het Kruis voor onze zonden, het was geen feestje op Calvarië!
Tom
Administrator

BerichtGeplaatst: 08-09-2010 18:20:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Pax Tecum schreef:
Tegenwoordig lijkt iedereen (in ieder geval de Modernisten) te denken dat alles goed is, als we het maar gezellig hebben. Nu dan, het geloof is niet alleen maar gezellig, het is ook bittere ernst. Jezus stierf aan het Kruis voor onze zonden, het was geen feestje op Calvarië!

In veel moderne kerken worden crucifixen weggehaald, of het corpus vervangen met verrezen Jezus. Sad
Terug naar boven
Pax Tecum

BerichtGeplaatst: 09-09-2010 17:35:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Tom schreef:
In veel moderne kerken worden crucifixen weggehaald, of het corpus vervangen met verrezen Jezus. Sad

En tot overmaat van ramp heeft men vaak ook nog de beelden van de vele Heiligen weggehaald, die juist onze grote voorsprekers zijn bij God. Laten wij dan thuis in ieder geval beelden aanbrengen en zo God eer brengen en de hulp van de Heiligen inroepen! Bidden we dagelijks de oraties uit het missaal om de Heiligen te eren en zo hun voorspraak bij God af te smeken! Thuis heb ik op mijn slaapkamer een H. Hartbeeld en een Mariadrieluik. Dagelijks zeg ik de gebeden die in het missaal staan en lees ik de Mis van de dag door.

De Modernisten proberen ons van het verleden los te weken en een eigen, nieuw geloof te creëren en op te leggen, wat onaanvaardbaar is voor de Traditionalisten en wat ook nooit zou zijn aanvaard door de vele Heiligen en de anderen die de Tridentijnse Mis trouw waren.

Laatst aangepast door Pax Tecum op 10-09-2010 18:12:02; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Tom
Administrator

BerichtGeplaatst: 10-09-2010 17:59:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb thuis een mooi beeldje van Sint Padre Pio. Ik heb nog een drietal andere heiligenbeeldjes, maar die moeten wat gerestoreerd worden.

Voor rest heb ik nog een lichtjes beschadigd beeldje van het H. Kindje Jezus van Praag, van Maria en natuurlijk de volwassen Jezus.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Traditio -> Algemene vragen en discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: